W dniach 21-27 października, na zaproszenie werbistów z Polskiej Prowincji SVD, gościł w Polsce chór i orkiestra Palmarito & Urubichá z Boliwii pod dyrekcją o. prof. Piotra Nawrota SVD. Okazją do pojawienia się w Polsce były obchody Nadzwyczajnego Miesiąca Misyjnego 2019.
Artyści zaprezentowali muzykę baroku misyjnego Ameryki Południowej. Koncerty, które cieszyły się sporym zainteresowaniem, odbyły się w Warszawie, Michałowicach koło Warszawy, Jastrzębiu Zdroju i Nysie.
Palmarito & Urubichá zaprezentowali się między innymi w Sali Odczytowej Centralnej Bibliteki Rolniczej w Warszawie podczas uroczystej gali wręczenia tegorocznych medali "Benemerenti in Opere Evangelizationis" (23 października). Dzień później na UKSW w Warszawie uświetnili sesję naukową zorganizowaną z okazji 100. rocznicy powstania Domu Misyjnego św. Wojciecha w Pieniężnie, w którym od wielu lat mieści się werbistowskie Misyjne Seminarium Duchowne. Boliwijczycy włączyli się w poranną liturgię, a po południu dali koncert w Auli im. Jana Pawła II.
Koncert w Auli UKSW w Warszawie (fot. Krzysztof Kołodyński SVD)
Boliwijczycy wykonali między innymi Cantemus Domino i Gloria et honore Johanna Josepha Ignaz Brentnera, części z Missa Santa Ana Giovanniego Battisty Bassani, Sonaty VIII i XVIII i kilka innych utworow anonimowych autorów z Ameryki Południowej, czy szerzej znaną Ave María Guarani napisaną przez Ennio Morricone do filmu "Misja".
Koncerty artystów z Boliwii odbyły się także w katedrze warszawsko-praskiej oraz w stołecznych parafiach śś. Teresy od Dzieciątka Jezus i Męczenników Rzymskich, Najczystszego Serca Maryi, jak również w Parafii NMP Matki Kościoła w Jastrzębiu Zdroju, werbistowskiej Parafii Matki Bożej Bolesnej w Nysie oraz Parafii Wniebowzięcia NMP w Michałowicach pod Warszawą.
Palmarito & Urubichá zaprezentowali program pochodzący z tradycji własnej oraz XVIII-wiecznej tradycji misyjnej Ameryki Południowej.
Zob. więcej fotografii (fot. Andrzej Danilewicz SVD)
Boliwijczycy występujący w Polsce przyjechali z dwóch wiosek misyjnych w Boliwii: Urubichá, zamieszkiwaną przez Indian Guarayos oraz Palmarito/Santa Rosa, gdzie mieszkają Indianie Guaraní. Jak mówi o. Piotr Nawrot SVD, dyrektor artystyczny chóru i orkiestry, uczyli się muzyki w szkołach misyjnych w swoich wioskach, u profesorów ich własnej narodowości.
W Urubichá, jednej z najbardziej muzykalnych wiosek na świecie, przynajmniej jeden na czterech mieszkańców czyta muzykę, gra na instrumencie muzycznym i śpiewa w chórze. Mimo że wioska liczy około 6 tys. mieszkańców, jest tam orkiestra wyposażona we wszystkie instrumenty muzyczne, wymagane do rangi dużej orkiestry symfonicznej. Wiele produkcji muzycznych w wiosce prezentuje chór i orkiestra złożone z ponad 150 artystów. Liczne instrumenty, na których grają, zostały wykonane przez miejscowych lutników. W Urubichá do dziś produkuje się barokowe instrumenty strunowe, a także instrumenty autochtoniczne.
Muzycy z wioski Urubichá w Boliwii (fot. Tomasz Szyszka SVD)
O. prof. Piotr Nawrot SVD, dyrektor artystyczny chóru i orkiestry Palmarito & Urubichá, jest jednym z najbardziej znanych na świecie znawców muzyki baroku misyjnego Ameryki Łacińskiej. Od 1991 roku zajmuje się rekonstrukcją zachowanych utworów pochodzących z dawnych redukcji jezuickich i promocją muzyki barokowej Indian południowoamerykańskich na świecie.
Artyści z Boliwii przyjechali do Europy z okazji odbywającego się w Rzymie Synodu Amazońskiego. W sobotę 19 października wystąpili z koncertem w Auli Pawła VI, a w niedzielę, 20 października, w Bazylice św. Piotra ubogacili liturgię z okazji Światowego Dnia Misyjnego (zob. TUTAJ).
Muzycy z wioski Urubichá w Boliwii (fot. Tomasz Szyszka SVD)